Beate Loonstra, harpiste. Fotograaf; Milagro Elstak

Beate Loonstra, harpiste. Fotograaf; Milagro Elstak

31 maart, aanvang concert 20.15 u.
koffie/thee op de begane grond vanaf 19.45
Om teleurstelling te voorkomen is het zeer verstandig om vroegtijdig te reserveren via de knop ‘aanmelden’ hieronder.

Pakhûs SOLO in Stiens zet de concertprogrammering voort met een zeer bijzonder programma voor harp solo dat verzorgd zal worden door het aankomend jong talent Beate Loonstra. We waren recent aanwezig bij haar afstuderen voor haar masteropleiding aan het conservatorium in Utrecht waar de jury extreem lovend was over haar techniek, presentatie, uitstraling en interpretatie van een divers en boeiend programma. Haar optreden werd gewaardeerd met het cijfer 9,5! Beate heeft al diverse (eerste) prijzen gewonnen o.a. bij het Nederlands Harpconcours, het Prinses Christina Concours en het Rosa Spier Harpconcours. Beate kijkt graag verder dan het geijkte repertoire en werkt daarom regelmatig samen met componisten om nieuwe composities voor de harp tot stand te laten komen. Ook arrangeert ze zelf muziek voor de harp die in eerste instantie niet voor het instrument geschreven is.

De titel van het programma Postcard from heaven is niet alleen de titel van een stuk van de Amerikaanse avant-garde componist John Cage dat onderdeel is van het programma, maar het staat ook symbool voor het instrument de harp met zijn bijzondere klank en de manier waarop Beate met haar instrument omgaat.

Het stuk van Cage uit 1982  kan uitgevoerd worden worden met 1 tot 20 harpen en geeft de musicus veel vrijheid tot improvisatie. Er staat ook een werk van de jazzpianist en componist Colijn Buis getiteld, Impressions for harp (2015) op het programma. Dit stuk is speciaal voor Beate gecomponeerd en vorig jaar uitgevoerd op het Dutch Harp Festival.

Het concert in het Pakhûs opent met het stuk Fantasia (1782) van Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788), dat oorspronkelijk is geschreven voor klavichord, een klein klavierinstrument. De klank  van dit instrument is te vergelijken met die van een klavecimbel, maar veel zachter. Beate heeft dit stuk zelf omgeschreven voor harp. De Suite for Harp opus 83 (1969) van Benjamin Britten (1913-1976) is geschreven op verzoek van de harpist Osian Ellis. Het werk is een mijlpaal in de harpliteratuur door de diversiteit van toegepaste speeltechnieken waardoor een eigen frisse sfeer en klank ontstaat. Van de componist John Thomas uit Wales (1826-1913) wordt het stuk The Minstrels Adieu to his native land uitgevoerd. Dit stuk is deels gebaseerd op volksmuziek uit Wales en een prachtig gedicht. Beate zal hierover vertellen. Na de pauze wordt het stuk Prelude in D opus 23 no.4 (1901-1903) van Rachmaninov (1873-1943) uitgevoerd. Dit stuk is oorspronkelijk geschreven voor piano en door Beate omgezet voor harp. Het concert wordt afgesloten met een boeiend stuk van Ekatarina Walter-Kühne (1870-1930), Fantaisie sur un thème de l’opéra Eugène Onegin. Deze fantasievoor harp is gebaseerd op een opera van Tchaikovsky.

Meer informatie over Beate Loonstra is te vinden op de website: http://www.beateloonstra.nl

Toegang 15 € (incl. koffie/thee vooraf en glaasje in de pauze), beneden 18 jaar € 8. Er zijn 35 plaatsen beschikbaar. Om teleurstelling te voorkomen is het zeer verstandig vroegtijdig te reserveren via de knop ‘Aanmelden’ hieronder.

Bij aanmelding graag het bedrag voor de reservering overmaken op bankrek. NL66 ABNA 0447 0342 51 t.n.v. W.H. van Riemsdijk o.v.v. SOLO Beate Loonstra. Betaalt u contant aan de zaal, wilt u er dan rekening me houden dat er geen pinautomaat aanwezig is.

Er is beperkt toegang voor rolstoelen. Er is ook een rolstoel aanwezig.

Data en tijden

  • 31 maart 2017
    • 20:15 – 21:45 (14 plaatsen beschikbaar)
Aanmelden