Anneke Hoekman. Foto: rezien

Anneke Hoekman. Foto: © rezien

14 september 2018, aanvang concert 20.15 u.
koffie/thee in de ‘garage-foyer’ beneden vanaf 19.45
Om teleurstelling te voorkomen is het raadzaam om vroegtijdig te reserveren via de knop ‘aanmelden’ hieronder.

Het seizoen wordt geopend door blokfluitiste Anneke Hoekman, een zeer veelzijdig, talentvol en ondernemend musicus. Het eerste seizoen presenteerde ze samen met Hidesato Sugiyama een buitengewoon boeiend programma. Afgelopen seizoen bracht ze het programma Woud der Verwachting met 15e eeuwse muziek uit de tijd van Charles d’Orléans. Naast Anneke traden op Esther Kronenburg, sopraan, Joep van Buchem, tenor, en Hidesato Sugiyama blokfluit. Dat programma  zou gekarakteriseerd kunnen worden als een vorm van muziektheater.
Nu, op 14 september, zal Anneke een solo programma presenteren met als titel: 1+1=3Ze speelt muziek uit de middeleeuwen, de renaissance, de barok en hedendaagse muziek. De titel van het programma refereert aan het feit dat ze in haar eentje meerstemmige muziek zal spelen op de blokfluit(en). De 17e-eeuwse blokfluitist en componist Jacob Jan van Eyck probeerde bijvoorbeeld te ontsnappen aan de eenstemmigheid van de blokfluit door veel variaties te maken op één thema in zijn bundel ‘Der Fluyten Lust-hof’ (1644-1646) maar hij kon er toen niet van dromen dat nu zelfs één blokfluitist twee blokfluiten tegelijk kan bespelen in één stuk.

In de 20e eeuw komt er namelijk weer meer interesse bij componisten om muziek te schrijven voor de blokfluit. Zana Clarke is een Australische blokfluitiste en componist. In haar composities verwerkt ze invloeden van middeleeuwse muziek en muziek uit het Midden-Oosten. Ze combineert gebruik van de stem met het geluid van de blokfluit. In het stuk Monologe II van de Duitse componist Gerhard Braun zijn middeleeuwse melodieën en sonnetten van Shakespeare verwerkt. Het spannende stuk van de Mexicaanse componist Daniel Catan is geschreven voor solo met twee blokfluiten.

Het stuk van Pete Rose is geïnspireerd op de blues en het stuk voor basblokfluit is dan ook swingend. Het slotstuk ‘Ende’ is gecomponeerd door Louis Andriessen en opgedragen aan Frans Brüggen. Dit is een fantastisch stuk om naar te kijken en te luisteren. Via het youtube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=jcbYUzaQjKs  kunt u alvast een indruk krijgen.

Programma:
Anoniem (14e eeuw) Istampitta Tre Fontane 
Jr. Jacob Jan van Eyck (1590-1657) Engels Nachtegaeltje
Zana Clarke (1965-) Gentle Walker (1998), blokfluit en stem
Georg Philipp Telemann (1681-1767) Fantasia 1: Vivace, Allegro (eind 1720)
Gerhard Braun (1932-2016) Monologe II (1980),basblokfluit en stem
Daniel Catan (1949-2011) Encantamiento (2003), solo voor twee blokfluiten
Jr. Jacob Jan van Eyck (1590 – 1657) Rosemont
Anneke Hoekman (1984-) Improvisatie
Pete Rose (1942-) Bass Burner (1994), gebaseerd op een Blues
Louis Andriessen (1939-) Ende (1981), solo voor twee blokfluiten

Meer informatie over Anneke Hoekman op haar website: http://annekehoekman.nl/index.html 

Toegang 15 € (incl. koffie/thee vooraf en glaasje na), beneden 18 jaar € 8. Er zijn 35 plaatsen beschikbaar. Om teleurstelling te voorkomen is het raadzaam u vroegtijdig aan te melden via de knop ‘Aanmelden’ hieronder.
Uw reservering is compleet na ontvangst van uw betaling op bankrek. NL 66 ABNA 0447 0342 51 t.n.v. W.H. van  Riemsdijk o.v.v. Anneke Hoekman.

In het pand is een lift. Er is beperkt toegang voor rolstoelen en men kan gebruik maken van de aanwezige rolstoel. 

Bezoekadres Pakhûs SOLO: Smelbrêge 9, 9051BH Stiens
Bus 60 of 54 vanuit Leeuwarden, Halte Langebuorren.
Parkeren in Stiens is gratis.

Data en tijden

  • 14 september 2018
    • 20:15 – 21:15 (15 plaatsen beschikbaar)
Aanmelden