_____________________________________________________________________________________

CONCERTEN

Programma september 2019 – mei 20120
Info en reserveren: www.stinze-stiens.nl/agenda

Het programma voor het komende (4e) seizoen is weer veelzijdig, uitdagend en interessant. Niet alleen volgt ons podium jonge veelbelovende musici, maar, naar blijkt, is er ook plaats voor uitstekende professionele musici die al een grotere landelijke en internationale bekendheid hebben. Naast bekende gezichten brengen we ook weer nieuwe musici en nieuwe instrumenten. Mede dankzij jullie als enthousiast publiek worden wij geprikkeld om zo verder te gaan. Dit betekent wel dat we een lichte prijsverhoging zullen doorvoeren, naar € 17,50 per kaartje en € 9 voor jongeren onder de 18 jaar. Zoals jullie van ons gewend zijn blijven koffie/thee inbegrepen evenals het drankje na waarbij we nog gezellig napraten en ook de musici kunnen ontmoeten.
We hebben inmiddels akoestische panelen op de garagedeur zodat de akoestiek in de foyerruimte hopelijk een stuk verbeterd is.

20 september 2019
Contactus: Yuho Mylyllä (blokfluiten) , Miron Andres (vedel), Maria Andrea Parias (sopraan) 

Contactus: Juho Myllylä, Maria Andrea Parias, Miron Andres Fotografen: Eddie Dimitrov (l. en r.), Joel Frederiksen (m.)

Contactus: Juho Myllylä, Maria Andrea Parias, Miron Andres
Fotografen: Eddie Dimitrov (l. en r.), Joel Frederiksen (m.)

Het eerste concert zal op 20 september worden verzorgd door de internationale groep Contactus. Dit ensemble zich richt op middeleeuwse en renaissance muziek. De  veelzijdige muzikale leider van deze groep, Juho Myllylä, http://juhomyllyla.com/bio/, heeft ons benaderd of ze bij ons mochten optreden. Behalve op het gebied van oude muziek is Juho actief op het gebied van nieuwe muziek op oude instrumenten met de groep Ugly Pug en zelfs heeft hij de progressieve alternatieve rock band Burntfield opgericht.
De groep Contactus bestaat voor dit concert uit Juho Myllylä (blokfluiten), Miron Andres (vedel)  uitgebreid met  Maria Andrea Parias (sopraan). Maria Andrea is geïnteresseerd in de historische uitvoeringspraktijk en was betrokken bij een studie naar middeleeuws repertoire uit Noord-Franse kloosters. Ze heeft een CD opgenomen die vele onderscheidingen heeft gekregen en ze treed regelmatig op op festivals voor oude muziek. Ze woont in de omgeving van Parijs.
Nadat wij het eens waren geworden over het programma dat zij bij ons zullen brengen werd bekend dat Juho Mylyllä en Miron Andres geselecteerd zijn voor de halve finale van het Internationale Van Wassenaer Concours waaraan acht internationale ensembles tijdens het Oude Muziek Festival in Utrecht mogen deelnemen. 

Copenhagen Chansonnier, Royal library of Copenhagen, grotesk

Copenhagen Chansonnier, Royal library of Copenhagen, grotesk

Ze brengen een programma met muziek uit het Frans-Bourgondische hof in de15e eeuw, met als titel: Le souvenir de vous my tue (De gedachte aan jou doet me sterven). Deze muziek komt uit een bijzonder manuscript dat zich bevindt in de Koninklijke bibliotheek in Kopenhagen. Naast deze stukken zal ook een prachtig stuk van Magister Zacharias voor vedel en blokfluit worden uitgevoerd dat geschreven is rond 1400.

15 november 2019

Duo Klein Geluk: Beate Loonstra (harp) en Rianne Wilbers (sopraan)

Beate Loonstra. Fotograaf: Milagro Elstak.

Beate Loonstra. Fotograaf: Milagro Elstak.

Beate Loonstra, https://www.beateloonstra.nl/over-beate/, hebben we leren kennen als een inspirerend harpiste. Zij komt dit seizoen een programma verzorgen samen met de jonge sopraan Rianne Wilbers, http://riannewilbers.nl. Samen vormen zij het duo ‘Klein Geluk’. Wilbers is een  ambassadeur en pionier van hedendaagse muziek en werkt graag samen met levende componisten. We hebben Rianne en Beate gehoord tijdens de premiere van het stuk Planctus cygni, voor duduk, sopraan en koor (en harp) van de Nederlandse componist Gerard Beljon. Dit prachtige stuk werd dit jaar voor het eerst integraal uitgevoerd tijdens het  Nederlands Gregoriaans festival in Den Bosch. We waren zo onder de  indruk dat we ook de voorstelling tijdens het Novemberfestival voor hedendaagse muziek in Den Bosch zullen bijwonen. De tekst stamt uit 800 na Christus en vertelt het verhaal van een zwaan die de weg kwijtraakt en op zee bijna verdrinkt. Beljon ziet hierin een paralel met de vluchtelingencrisis. De duduk is een klassiek blaasinstrument uit Armenië met een heel bijzondere klank en werd bespeeld door Raphaela  Danksagmüller. Zij komt wat later dit seizoen, 28 februari, naar Stiens. 

Rianne Wilbers. Fotograaf: Milagro Elstak.

Rianne Wilbers. Fotograaf: Milagro Elstak.

Beate en Rianne brengen met ‘Dat wil zeggen’ een zeer gevarieerd programma dat begint met een Gregoriaanse melodie en het 2e deel van Planctus Cygni. Na een eigentijdse compositie van Remy Alexander volgt een improvisatie. Via de Aria van John Cage, een stuk van 80-jarige Daan Manneke en de Stripsody van zangvirtuoos en componiste Cathy Barberian voor sopraan solo eindigt dit optreden met een solo stuk van de componist Ad Wammes dat geschreven is voor Beate. We hebben dit stuk ook in Den Bosch gehoord en het is zeker een prachtig slot van een verrassend, uitdagend en boeiend programma.

20 december 2019

Matthijs Koene (panfluit)

Matthijs Koene. Fotograaf: Ramaz MelashvilIi.

Matthijs Koene. Fotograaf: Ramaz MelashvilIi.

Afgelopen seizoen hadden we een zeer succesvol concert met het duo Verso van Matthijs Koene en gitarist Stefan Gerritsen. Dit seizoen verzorgt Matthijs een uitdagend virtuoos solo programma. Matthijs, https://www.matthijskoene.nl/over-mij/, is een zeer veelzijdig musicus die heel verschillende muziek brengt met de panfluit. Dit solo programma bestaat geheel uit eigentijdse muziek. Het stuk Solo van Karl Heinz Stockhausen is geschreven in 1965/1966 voor een solo instrument met life terugkoppeling naar opgenomen muziek van de solo speler. Dit zeer  revolutionaire stuk maakte indertijd onder andere gebruik van een bandrecorder. Het stuk was in die tijd technisch en artistiek een grote uitdaging om te spelen. Tegenwoordig gaat dit iets makkelijker met behulp van de computer. De musicus heeft de nodige vrijheid bij de interpretatie van het stuk. Steve Reich is een van de pioniers van de minimal music en van hem staat het stuk Reed phase eveneens uit 1966 op het programma. Tegenwoordig is er veel aandacht voor diverse vormen van muziektheater. De componist Mauricio Kagel heeft in veel van zijn stukken theatrale effecten, zo ook in het stuk Atem uit 1970. Het theatrale effect is een van de redenen waarom een life concert, zeker in ons intieme zaaltje, zo veel  boeiender is dan het luisteren naar een CD. De volgende twee componisten, de Belg Pousseur en de Nederlander De Man hebben beiden hun wortels in de elektronische muziek. Mnémosyne van Pousseur werd eind jaren zestig van de vorige eeuw geschreven voor solo zang, een solo instrument of eenstemmig koor. Longeur van Roderik de Man is een recente compositie en is speciaal voor Matthijs geschreven. Matthijs houdt, net als wij, ook van de muziek van Sofia Goebaidoelina. Het laatste stuk is geschreven voor dwarsfluit en dit is de eerste keer dat het op de panfluit zal worden uitgevoerd.

17 januari 2020

Wytske Holtrop (cello) en Ruña ’t Hart  (viool)

Wytske Holtrop. Fotograaf Tynstsje Nauta.

Wytske Holtrop. Fotograaf Tynstsje Nauta.

Ruña 't Hart. Fotograaf: Janus van den Eijnden.

Ruña ‘t Hart. Fotograaf: Janus van den Eijnden.

Wytske Holtrop  is tot nu toe elk jaar een graag geziene musicus geweest in Pakhûs SOLO. Recent woonden we voor de 4e maal een uitvoering bij waar ze een stuk van de hedendaagse Letse componist Vasks speelde. De meest recente uitvoering overtrof alle voorgaande, fantastisch. Het nieuwe programma is dit keer geen solo programma maar een duo programma met de jonge violiste  Ruña ’t Hart. Net als Wytske studeerde ze cum laude af voor haar master, Wytske in Geneve en Ruña in Amsterdam. Ruña heeft een voorliefde voor kamermuziek en speelt muziek van barok tot hedendaagse muziek. In december 2016 ontving zij in het Concertgebouw de prestigieuze vioolbeurs van het Kersjes   Fonds, een belangrijke prijs die ieder jaar wordt uitgereikt aan een jong viooltalent in Nederland. We hoorden dit duo onlangs bij een concert in het kerkje van Beetsterzwaag. De Sonate van Ravel, uit 1922, dat daar gespeeld werd staat ook bij ons op het programma. Het is een boeiende en afwisselende compositie die dit duo op overtuigende wijze ten gehore bracht. Het stuk Stille Musik van Schnittke, is een relatief recent stuk, namelijk uit 1979. Zoals de titel al suggereert gaat van dit stuk een grote rust uit. Het laatste stuk is van de Hongaarse  componist Kodály. Daarmee gaan we terug naar het tweede decennium van de twintigste eeuw. Na Bartok wordt hij  gezien als de belangrijkste Hongaarse componist. Deze opus 7 voor viool en cello past goed bij de overige twee stukken en is een mooi slot van dit programma.

28 februari  2020

Raphaela Danksagmüller  (fujara, duduk, kaval en blokfluit) 

Raphaela Danksagmüller. Fotograaf: Thanasis Deligiannis.

Raphaela Danksagmüller. Fotograaf: Thanasis Deligiannis.

Met Raphaela Danksagmüller, https://raphaeladanksagmuller.com, brengen we dit seizoen drie van de vier solisten van het stuk Planctus cygni (zie Beate en Rianne, 15.11.2019) in Stiens. Raphaela is lid van het Atlas Ensemble en was te gast bij o.a. het Residentie Orkest, het Nederlands Kamerorkest, het Nieuw Ensemble, het Nederland Blazers Ensemble en het Nederlands Balletorkest.
Raphaela zal het programma HAGA ZUGA brengen. Haga zuga is een begrip uit de Keltische traditie en refereert aan iemand die grenzen overspringt. In de Keltische traditie spelen grenzen en overgangen, zoals van de dag naar de nacht, of van het ene jaargetijde naar het andere een grote rol. Deze overgangen werden altijd met rituelen in de natuur gevierd. Een aantal stukken in het programma Haga Zuga hebben een ritueel karakter en worden op instrumenten gespeeld die dicht bij de natuur staan. De fujara (een Slovaakse boventoonfluit), de duduk (de Armeense hobo) en de kaval (een Moldavische fluit) zijn van oorsprong herdersinstrumenten. De klanken van deze instrumenten kenmerken zich door een bijzondere puurheid met een enorme klankrijkdom.
Naast improvisaties op de fujara, de kaval en de duduk zullen ook hedendaagse werken zoals Largo (voor tenorblokfluit) van de  Nederlandse componist Guus Janssen (1951*) en Middeleeuwse juweeltjes een plek in dit programma krijgen. Werken van Janssen worden wel omschreven als gecomponeerde improvisatie of geïmproviseerde composities. Dit concert is een unieke kans om kennis te nemen van deze instrumenten en deze bijzondere vaak betoverende muziek.


3
april 2020

Konstantyn Napolov (slagwerk)

Konstantyn Napolov. fotograaf: Frank Auperlé

Konstantyn Napolov. Fotograaf: Frank Auperlé

Konstantyn Napolov, http://k-napolov.com/nl/, is een jonge musicus met een indrukwekkende staat van dienst. Hij is cum laude afgestudeerd op slagwerk bij het Koninklijk conservatorium in Den Haag. Met zijn slagwerk-trio ‘Davai Perkusion’ won Konstantyn de 1e prijs tijdens het Grachtenfestival-concours van 2013 in het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam. De groep behoorde twee keer tot de finalisten van het Kamermuziekconcours Almere, IPC Luxembourg en won de eerste prijs op het ‘Oh, Oh Intro’-popfestival Den  Haag, etc. Napolov won een prijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds en nog vele andere onderscheidingen. Konstantyn is een groot promotor van het hedendaagse slagwerk. Wij hebben Konstantyn benaderd omdat we onder de indruk zijn van zijn kwaliteit en van de stukken die hij brengt.

Hij zal een solo programma brengen. Het stuk Droplets van de Nederlandse componist Christiaan Richter zal integraal worden uitgevoerd. Dit stuk kwam in 2017 gereed en is slechts een keer eerder in zijn geheel uitgevoerd. Het is een fascinerend dynamisch polyfoon stuk, dat bestaat uit vier delen. Het wordt gespeeld op een bescheiden aantal metalen en houten instrumenten. Het is gebaseerd op het fenomeen van meerdere cycli van periodieke ritmes die tegelijkertijd optreden. Een dergelijk fenomeen komt zowel voor in de natuur als in de muziek. Bijvoorbeeld het geluid van regendruppels die van twee verschillende takken vallen. Het resultaat is uitermate boeiende ritmische rustgevende muziek. Christiaan Richter is bezig met een nieuw stuk voor Konstantyn. Als dit op tijd klaar komt zal de premiere hiervan in Stiens kunnen plaats vinden.

8 mei 2020

Ere Lievonen (klavecimbel)

Ere Lievonen. Fotograaf: Sharis Coppens.

Ere Lievonen. Fotograaf: Sharis Coppens.

Ere Lievonen is een veelzijdige Fins-Nederlandse musicus die een zeer grote staat van dienst heeft onder andere op het gebied van hedendaagse klavecimbelmuziek. Daarom hebben we hem uitgenodigd. Op ons verzoek heeft hij een soloprogramma samengesteld voor klavecimbel onder de titel Common Passions. Het is muziek uit de twintigste eeuw en hedendaagse muziek, dus nieuwe  muziek voor een barokinstrument. We hebben Ere vorig jaar voor het eerst horen spelen in het Muziekgebouw in Amsterdam. Dat concert was toen gewijd aan Louis Andriessen die in 2019 80 jaar werd. Ook werd een stuk gespeeld van zijn leerling, de Grieks/Nederlandse componiste Calliope Tsoupaki. Deze componisten staan nu ook op het programma. Muziek van Tsoupaki, die in 2019 Componist des Vaderlands werd, hebben we eerder in Stiens gebracht met een ontroerend mooie solo compositie voor panfluit gespeeld door Matthijs Koene. Nu speelt Ere Lievonen het stuk Common Passion uit 1994, dat Tsoupaki opdroeg aan Annelie de Man (1943-2010), een klaveciniste die hedendaagse muziek propageerde. Er werd een twee-jaarlijkse prijs in het leven geroepen ter nagedachtenis aan haar. Ere Lievonen is lid van de jury voor de selectie van de winnaars van 2020.

De Hongaars-Oostenrijkse componist György Ligeti heeft een aantal bijzondere solowerken voor klavecimbel geschreven. Een daarvan staat op het programma. Na zijn vlucht naar het westen in 1956 kon hij zijn passie voor avant-garde muziek volgen. Renaud Gagneux is een hedendaagse Franse componist, die onlangs in 2018 overleed. Hij heeft zijn opleiding gehad bij onder andere Stockhausen en Messiaen. Hij raakte later gefascineerd door de Japanse cultuur en poëzie. De vier haiku’s zijn korte stukjes muziek met grote zeggingskracht. Tot slot laat Ere Lievonen ons kennis maken met enkele stukken van zijn landgenoten. Juha Koskinen is een jonge Finse componist die geïnteresseerd is in klankkleur en het begrip tijd. Erkki Salmenhaara heeft zijn opleiding gehad bij Ligeti en dat hij een goede leerling was bewijst deze Etude. Tot slot een boeiend stuk van de hedendaagse Finse componist Jukka Tiensuu.

_______________________________________________________________________________________

OPEN MONUMENTENDAGEN 2019
Kerktorens met ingenieuze uurwerken en een historische apotheek in het Doktershûs Stiens.
Rondleidingen en Monumentendaglezing. 

Stiens apotheek Doktershûs.

Stiens apotheek Doktershûs.

Het thema van de Open Monumentendagen 2019 is ‘Plekken van Plezier’. Een kerk en een doktershûs roepen niet direct die associatie op. Bij een kerk en een doktershûs wordt al snel gedacht aan lijden en verdriet maar het zijn vooral ook plekken van hoop, in een religieuze context verbonden met ‘geloof en liefde’, en in medische zin hoop op genezing. Tegenwoordig is een kerkelijk monument vaak een stilteplek van verwondering over en bewondering voor een ver verleden, terwijl een statig doktershûs een historisch cachet geeft aan een dorpsgezicht.
De Stichting Monumentenzorg Leeuwarderadeel (SML) en Stinze Stiens laten je meegenieten van deze ‘Plekken van Plezier’ in Stiens en omgeving. 

Stichting Monumentenzorg Leeuwarderadeel (SML) opent op14 september (13.00 – 17.00 u.) de deuren van de torens van Jelsum, Stiens, Feinsum en Hijum. Vanaf 2013 zijn al deze uurwerken gerestaureerd en als laatste die in Hijum. Van de toren in Hijum is niet alleen het uurwerk gerestaureerd, maar zijn de wijzerplaten en wijzers opnieuw voorzien van een verflaag en van bladgoud. Het bijzondere van de wijzerplaten van de toren van Hijum is dat 2 wijzerplaten één wijzer hebben en één wijzerplaat de normale twee wijzers. Het hoe en waarom wordt je op Monumentendag uitgelegd. 

Margreet Wesseling, Boerhaave Botanicus, Leiden 2019.

Margreet Wesseling, Boerhaave Botanicus, Leiden 2019.

Bij het Doktershûs in Stiens krijgt het ‘rood’ een ‘groen’ randje tijdens deze Open Monumentendagen. Het Doktershûs uit 1838 kreeg namelijk in 1894 een uitbreiding met een apotheek. Tijdens de Monumentendaglezing (14 september, 13.00 u. Pakhûs SOLO, Stiens) vertelt bioloog Margreet Wesseling over de beroemde Leidse arts en botanicus Professor Herman Boerhaave. Wesseling schreef onlangs een boek over Herman Boerhaave als botanicus. Dit boek is genomineerd voor de Jan Wolkersprijs. In de lezing neemt zij je mee naar ‘zijn tuinen’, de Hortus Botanicus in Leiden, waar hij vanaf 1709 prefect was en zijn landgoed Oud-Poelgeest in Oegstgeest, Boerhaave’s eigen ‘paradijs’ met zijn bomenverzameling. Wesseling vertelt over zijn zaaiboeken en zijn botanische vrienden, over het plezier dat hij aan zijn bezigheden beleefde maar ook over zijn verdriet. Aan de hand van enkele recepten zal ze Boerhaave’s visie laten zien op ‘Beter met planten’. 

In het Pakhûs SOLO wordt een kleine tentoonstelling ingericht met historische boeken van en rond Boerhaave. Interessant is dat hij ook degene was die tussen 1709 en 1720 het Haarlems klokkenspel in Nederland introduceerde, in Friesland zeer bekend als stinzenfloraplant. Ook zijn leerling Linnaeus komt aan bod.

In het Doktershûs worden op 14 en 15 september rondleidingen gegeven. Voor tijden en aanmelding voor de Monumentendaglezing en de rondleidingen zie: https://stinze-stiens.nl/agenda/ Toegang voor deze activiteiten is gratis.

_______________________________________________________________________________________

PAKHÛS SOLO beschikbaar voor derden 

Welkom in Pakhûs SOLO.

Welkom in Pakhûs SOLO.

Bezoekers ervaren de ruimtes in het historische, duurzaam verbouwde, Pakhûs SOLO als plezierig. We krijgen vaker de vraag of de ruimte ook door derden gebruikt mag worden. Graag geven we hieraan gehoor. Het Pakhûs heeft boven een goed geoutilleerde ruimte voor een vergadering of presentatie (max. 40 personen). Beneden is de ‘garage-foyer’ en een klein keukentje. In het pand is een lift. Wil je voor een bijeenkomst of activiteit incidenteel gebruik maken van het Pakhûs SOLO, neem dan via onderstaand e-mail adres contact op met de eigenaren/beheerders. Bij voorkeur houdt je bijeenkomst op enigerlei wijze verband met de doelstellingen van het Pakhûs SOLO: het bevorderen van de belangstelling voor historisch Stiens en omgeving, voor cultuur en natuur, in het bijzonder de stinzenflora. Voor prijzen en mogelijkheden gaan we graag met je in overleg

_______________________________________________________________________________________

Trudy van Riemsdijk-Zandee / Willem van Riemsdijk
Doktershûs/Stinze Stiens en Pakhûs SOLO

Smelbrêge 6 en 9,
9051BH Stiens
e-mail: stinze.stiens@icloud.com
 www.stinze-stiens.nl